می گویند کسی که هر روز موهایش می ریزد ، باید به متخصص پوست و مو مراجعه کند. نه هر ریزش موی روزانه ای غیر طبیعی نیست. برای این که بدانید کدام ریزش مو طبیعی است و کدام غیر طبیعی ، باید به 2 نکته توجه کنید : نکته اول این که عمر متوسط هر مو روی سر بنده یا شما 1000 روز (3 تا 5 سال) است و نکته دوم این که ، 100 هزار پیاز مو حالا کمی کمتر یا بیشتر روی سر هر یک از ما وجود دارد. حالا این 2 نکته را بگذارید کنار هم. ریزش مو تا روزی 100 عدد هم غیر طبیعی نیست. کشیدن آرام یک دسته از موها روش ساده ای است برای تعیین طبیعی یا غیر طبیعی بودن ریزش مو. اگر با کشیدن حدود 100 تار مو مشروط بر این طی 24 ساعت گذشته سرتان را شسته باشید بیش از 5 تار مو کنده شود ، احتمالا دچار یک ریزش موی غیر طبیعی شده اید و باید به پزشک مراجعه کنید.

برخی تصور می کنند سیگار هیچ تاثیری بر ریزش مو ندارد. دقیقا برعکس! سیگار یکی از شایع ترین علل ضعف مو و ریزش آن به ویژه در آقایان است که منجر به تجمع چربی زائد در اطراف پیاز مو شده و راه رسیدن مواد غذایی به پیاز مو را مسدود می کند.

ماینوکسیدیل شفا دهنده ی آنی است!!! خیر ! محلول موضعی ماینوکسیدیل ، بین یک تا دو ماه اثر می کندو بخشی از موهای از دست رفته را باز می گرداند. این دارو اگر چه نزد پزشکان ، داروی نسبتا موثری تلقی می شود ؛ اما شرط تاثیرش مصرف طولانی مدت (بلکه مصرف مادام العمر) است. تداوم مصرف این دارو آن قدر اهمیت دارد که پزشکان هشدار می دهند معمولا بین 3 تا 6 ماه پس از قطع این دارو ، ریزش مو دوباره بر می گردد. ماینوکسیدیل منجر به ضخیم شدن موها و افزایش خون رسانی در ناحیه مورد مصرف شده و به این ترتیب ، باعث رشد و تقویت موها می شود. از این نکته هم نباید غافل شد که این دارو نقشی بیشتر از یک مکمل درمانی ندارد. درمان بیماری زمینه ای با تشخیص پزشک به همراه مراقبت صحیح از موی سر ، بهترین و موثرترین درمان است.

مراقبت از موهای پیوند شده بسیار سخت و طولانی مدت است. خیر ! موهای پیوند شده پس از گذشت 48 ساعت قابل شستشو بوده و پس از این مدت ، حتی قابلیت شستشوی روزانه هم پیدا خواهد کرد. بخیه های ناحیه عمل را نیز معمولا پس از 10 تا 14 روز بر می دارند. 3 تا 5 ماه بعد ، اغلب موهای پیوند شده شروع به رشد می کنند و تا آخر عمر نیز به رشدشان در همان اندازه طبیعی (نیم اینچ در ماه) ادامه می دهند. بهترین تراکم نیز یک سال پس از پیوند مو دیده می شود. محل عمل جراحی معمولا تا 9 روز قابل مشاهده است که طی این مدت ، صدها دلمه نقطه ای شکل بر روی سر پدیدار می شوند اما پس از ریزش این دلمه ها ، پوست سر کاملا طبیعی به نظر می رسد. پزشکان با بهره گیری از تکنیک های پیشرفته ، حتی خط رویش مو را نیز با ظرافت مطلوبی بازسازی می کنند به نحوی که اصلا نمی شود تشخیص داد آیا این فرد مورد عمل قرار گرفته است یا نه . چشم اندازهای پیش روی پزشکان و بیماران نیز بسیار روشن تر از گذشته است.