شما برای هر علامت و عارضه جانبی حاصل از انتشار توده سرطانی تحت درمان قرار خواهید گرفت. این علائم براساس محل انتشار سرطان، برای هر بیماری متفاوت خواهد بود. اما تعدادی از شایعترین مشکلات مربوط به انتشار سرطان به استخوانها، خصوصاً ستون فقرات یا جمجمه، یا مغز است. اگر سرطان در حال رشد طناب نخاعی را تحت فشار قرار دهد می تواند منجر به حالتی شود که طناب نخاعی فشار نامیده می شود. علائم این حالت عبارتند از درد پشت، ضعف عضلانی و کاهش حس و از دست دادن عملکرد روده و مثانه. این حالت یک فوریت پزشکی محسوب می شود که باید برای کاهش خطر آسیب عصبی دائمی فوراً تحت درمان قرار گیرد.اغلب شما تحت درمانهای دارویی و به دنبال آن پرتوتابی یا جراحی قرار خواهید گرفت. اگر توده سرطانی به جمجمه یا مغز منتشر شود، سردرد، حمله عصبی یا سایر اختلالات عصبی ممکن است بروز کنند. همانند اختلالاتی که به واسطه تحت فشار قرار گرفتن طناب نخاعی ایجاد می شود، این علائم نیز حالات اورژانسی محسوب می شوند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

درمان درد چگونه صورت می گیرد ؟

درمان درد می تواند بخش مهمی از مراقبتهای مردان مبتلا به سرطان پروستات باشد. پزشک ممکن است بدین منظور از پرتوتابی، هورمون درمانی یا سایر روشها استفاده کند (براساس چگونگی انتشار)

مشکل اینجاست که خود این درمانها می توانند منجر به اختلالات دیگری شوند. مثلاً در صورتی که پرتوتابی در ناحیه قاعده جمجمه (گردن) انجام گیرد، می تواند منجر به آسیب غیرقابل برگشت عصبی گردد. درمان درد در این صورت موقتی است.

اخیراً توجه دانشمندان به داروهای رادیواکتیو جلب شده است. همانند استرونیتوم 89، یک عنصر رادیواکتیو که از طریق وریدی داده می شود و با غلظت بالایی در استخوان که سرطان به آن انتشار یافته است تجمع می یابد.این داروها ممکن است اثرات سمی کمتری از پرتوتابی توسط پرتوهای خارجی داشته باشند و تأثیر بیشتری در تسکین درد داشته باشند. اما هیچ جایگزینی برای پرتودرمانیهای معمول در جلوگیری از تحت فشار قرار گرفتن طناب نخاعی وجود ندارد.

پزشکان اغلب از ترکیب دارئهای ضد التهابی و مرفین برای درمان درد استفاده می کنند. به خاطر داشته باشید که همه داروها تأثیر یکسانی در همه سرطانها ندارند مثلاً دارویی که برای درمان درد استخوان ناشی از انتشار سرطان پستان به کار می رود، ممکن است در مقابله با درد ناشی از انتشار سرطان پروستات به استخوان بی تأثیر باشد.

انتشار سرطان به لگن و استخوان خاصره اغلب درد موضعی ایجاد می کند که با تحرک افزایش می یابد. خصوصاً در حین حرکاتی که وزن بدن به وسیله این استخوانها متحمل شود. علاوه بر پرتودرمانی پزشک ممکن است از طریق روشهای ارتوپدی همانند میخ گذاری یا سایر روشها سعی در کنترل درد شما داشته باشد.

اگر سرطان مقاوم به درمان باشد چه باید کرد ؟

در آن صورت هم خود شما و هم خانواده و پزشک شما باید این مسئله را در نظر بگیرید که کیفیت زندگی در مقابل افزایش طول عمر قرار دارد. اگر شما تصمیم بگیرید و از درمان بیشتر توده سرطانی منصرف شوید، پزشک شما می تواند راههایی را به شما توصیه کند که شما بتوانید عوارض بیماری را در خارج از بیمارستان تسکین دهید. در دهه گذشته پیشرفت قابل توجهی در تکنیکها و روشهایی حاصل شده است که شما می توانید در منزل خود تحت نظر قرار بگیرید یک مؤسسه که به شخص کمک می کند تا در منزل، خود را تسکین دهد، می تواند مراقبتها و نظارتهای بهداشتی، و همچنین کمکهای روانی خاصی را در اختیار بیمار قرار دهد. روش دیگر این است که شما بخواهید مورد آزمایشهای درمانی سرطان با دارو یا سایر روشهایی قرار گیرید که بسیار آزمایشی بوده و میزان فایده آنها مشخص نیست. شما می توانید از مؤسسه ملی سرطان یا پزشک خود تقاضا کنید تا شما را به مراکز بزرگ سرطان شناسی که چنین آزمایشهایی را انجام می دهند، معرفی کنند.