انواع پوشک های مورد استفاده برای کودکان

پوشکها در انواع و اندازه های مختلف وجود دارند. قبل از اینگه کودکتان به دنیا بیاید شما باید تصمیم بگیرید که می خواهید از پوشکهای یکبار مصرف استفاده نمایید یا از پوشکهای پارچه ای

برای این انتخاب شما چند عامل را باید در نظر داشته باشید که عبارتند از : مقدار زمان و پولی که در اختیار دارید، نحوه زندگی شخصی شما و نوع شستشویی که می خواهید داشته باشید.

انوع پوشک ها عبارتند از :

  1. پوشک سه لایی
  2. پوشک بادبادکی
  3. پوشک یکبار مصرف

پوشک سه لایی:

این نوع پوشک بخصوص برای نوزادان تازه متولد شده مناسب است زیرا شکل کوچک و مرتبی داشته و دارای قسمت اضافی برای جذب در قسمت بین پاها است.

  1. ابتدا پارچه را چهار لا نمایید.
  2. لایه بالایی را بکشید تا یک مثلث در خارج آن تشکیل شود.
  3. پوشک را برگردانده و پشت و رو کنید
  4. لبه عمودی را یک سوم به داخل تا کنید.
  5. سپس این لبه را دوباره تا کنید تا یک قسمت مرکزی ضخیم در وسط ایجاد شود.
  6. در آخر، یک لایه جذب کننده آب در وسط قرار دهید.

ابتدا یک حوله یا پارچه را بر روی زمین، میز یا تخت قرار داده و کودک را بر روی آن بخوابانید. پوشک کثیف را در آورید. سپس با استفاده از قسمتهای تمیز همین پوشک و یا با استفاده از یک تکه پنبه که با آب گرم خیس شده است. کودک را تمیز کنید. بعد از اینکه کودک را خشک کردید برای حافظت از پوست، مقدار کرم مخصوص کودکان بمالید.اولین مدفوع نوزاد شما به رنگ سبز مایل به سیاه می باشد زیرا مکونیوم مایع آمنیوتیک شما از این طریق خارج می شود. وقتی تغذیه نوزاد با شیر شروع می گردد، مدفوع او تغییر رنگ داده و به سبز مایل به قهوه ای و سپس به زرد مایل به قهوه ای تبدیل می شود. تعداد دفعاتی که هر روز کودک مدفوع دفع می کند. در هر کودکی متفاوت است اما بطور کلی نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند کمتر از نوزادانی که شیر خشک مصرف می کنند مدفوع دفع می نمایند.

شما ممکن است متوجه شوید که پوشک کثیف کودکتان به رنگ صورتی یا حتی قرمز در آمده است. این امر بدین علت است که ادرار نوزادان حاوی ماده ای به نام اورات می باشد. از آنجایی که مثانه نوزادان هنوز به اندازه کافی تکامل پیدا نکرده و نمی تواند ادرار را به مدت طولانی نگه دارد، دفعات ادرار کردن نوزادان بسیار زیاد است و در هر 24 ساعت ممکن است تا 20 بار ادرار کنند، اما بعد از مدتی از دفعات آن کاسته می شود.

هر موقع که پوشک خیس یا کثیف شده باشد شما باید آن را عوض نمایید. تعداد پوشکهایی که در هر روز عوض می کنید متغیر است، اما معمولاً شما باید صبح قبل از هر کاری آن را عوض نمایید. همچنین بعد از هر بار شیر دادن بعد از حمام رفتن و شبها قبل از گذاشتن در رختخواب باید پوشک او را عوض نمایید. قبل از اینکه اقدام به عوض کردن پوشک نمایید، تمام چیزهای لازم را در کنار خود قرار دهید تا مجبور نشوید کودک را در این حالت ترک نمایید. مطمئن شوید که هوای اتاق گرم بوده و کودک در معرض کوران هوا قرار ندارد.

پوشک بادبادکی:

این نوع پوشک برای نوزادان بالاتر از سه ماه مناسب است.

  1. پارچه پوشک را کاملاً باز کنید.
  2. دو لبه را به قسمت مرکزی بیاورید تا شکل بادبادک ایجاد شود.
  3. قسمت بالایی را هم به سمت پایین تا بزنید تا شکل یک مثلث ایجاد شود.
  4. گوشه پایینی را به سمت بالا تا بزنید و اندازه آن را براساس اندازه کودکتان تعیین نمایید

پوشک یکبار مصرف:

هیچ شکی وجود ندارد که پوشکهای یکبار مصرف از پوشکهای پارچه ای مناسب تر هستند. این پوشکها سریع عوض شده و نیازی به شستن آنها که مشکل بزرگی است ندارند. تنها عیب این پوشکهای یکبار مصرف، قیمت گران آنها می باشد.

  1. نوزاد را بر روی پوشک قرار داده بطوریکه خط بالایی آن در قسمت کمر نوزاد قرار گیرد. قسمت جلویی پوشک را به سمت بالا آورده و بین پاهایش قرار دهید .
  2. با استفاده از چسب مخصوص پوشک، آنرا متصل نمایید.