افشانه ها یا اسپری مو ، اساسا محلول هایی هستند که وقتی بر مو افشانده شوند ، پوشش نازکی با استحکام کافی ایجاد می کنند که پس از تبخیر حلال ، مو را در جای خود نگه می دارد. در بین انواع مختلف حالت دهنده ها ، اسپری مو طرفداران بیشتری دارد به طوری که در رده محصولات مراقبت از مو بعد از شامپو ، بیشترین فروش از آن این محصول بوده است.

اسپری های مو دو دسته اند:

اسپری مدل دهنده که برای مدل دادن به موها به کار می روند.

اسپری تثبت کننده که برای تثبیت مدل مو ، استفاده می شوند.

انواع مختلف اسپری برای انواع مختلف مو در بازار فروخته می شود که علاوه بر مواد تشکیل دهنده فرمول آن ها ، در نحوه پخش قطرات با هم تفاوت دارند و نحوه پخش قطرات نیز رابطه مستقیم با افشانک اسپری دارد. هر چه قطرات اسپری با اندازه درشت تری پراکنده شوند ، موها با قدرت بیشتری به هم متصل می شوند ولی در عوض دیرتر خشک می شوند و مو حالت چسبناک به خود می گیرد.

برعکس هر چه اندازه قطره های اسپری کوچک تر باشد قدرت اتصال موها کمتر شده ، زودتر خشک می شود و با برطرف شدن حالت چسبناک احساس بهتری در اثر استعمال فرآورده در هنگام لمس موها ، برای مصرف کننده بر جای می ماند. در انتخاب اسپری باید دقت کنیم تعادل مناسبی بین لطافت و استحکام فرآورده برقرار باشد به آن معنا که نه خیلی خشک و مستحکم باشد ، که لطافت را فدای خود کند و نه آنقدر نرم و بی اثر که کارایی نداشته باشد. همان طور که گفتیم اسپری ها بر پایه الکل ساخته می شوند ، بنابراین حاوی مواد اشتعال پذیر هستند ، پس مراقب باشید هنگام استفاده ، هیچ گونه شعله ای اطراف شما روشن نباشد. (حتی سیگار هم نباید روشن باشد) اسپری را دور از دسترس بچه ها قرار دهید و آن را بر روی پوست سر آسیب دیده و زخمی به کار نبرید.

برای استفاده می توانید از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

موها را شامپو کرده با حوله خشک کنید . اسپری مدل دهنده را با استفاده از شانه دندانه درشت به طور یکنواخت روی همه موها پخش کنید و بعد موهای خود را به چند قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را مطابق مدل دلخواه خود شکل دهید. اگر صاف کردن موهای طرح دار مدنظرتان است در این مرحله می توانید با شانه مناسب موهای خود را به حالت کشیده درآورید و با استفاده از اسپری تثبیت کننده مدل نهایی را بر روی موهایتان ثابت کنید.