نکروز چربی در اثر تروما ( نظیر ضربه، جراحی پستان و ...) و ندرتاَ به طور خودبخودی بروز می‌کند و اهیمت آن در شباهت بسیار زیاد تابلوی بالینی و ماموگرافیک آن با سرطان سینه است و از نظر بالینی به صورت یک توده دردناک نسبتاَ سفت با محدوده نه چندان مشخص و تا حدودی متحرک و در بسیاری از موارد همراه با ضخیم‌شدگی و فرورفتگی پوست ناحیه تظاهر می‌کند.

اغلب سابقه کبودی ناحیه مبتلا نیز وجود ( نکته کلیدی تشخیصی)، با گذشت زمان محدوده خارجی ناحیه نکروزه شبیه پوست تخم‌مرغ دچار کلسیفیکاسیون می‌شود. در صورت وجود سابقه تروما و تابلوی بالینی مشخص، تحت نظر قرار دادن بیمار و درمان نگهدارنده ( مسکن و استفاده از کرست مناسب) تنها اقدام لازم است. در صورت شک به نئوپلازی ( عدم وجود سابقه تروما، تداوم توده بیش از چند هفته، اریتم جلدی و ...) بایستی از طریق بیوپسی مورد بررسی قرار گیرد.

اینتراکتال پاپیلوما شایعترین علت ترشح پاتولوژیک نیپل بوده ( تا 75% موارد) و سن شایع آن 30 تا 50 سالگی است. این نوع تومور ممکن است منفرد یا متعدد ( شایعتر) باشد. نوع منفرد بیشتر در قسمت مرکزی پستا ( ساب آرتولر) و در سنین بالا بروز کرده و ریسک بدخیمی ندارد. نوع متعدد معمولاَ در قسمت محیطی پستان و بیشتر در سنین میانسالی رخ داده و ریسک بدخیمی دارد. شایعترین تابلوی تومور ترشح خودبخودی سروسانژتیو از نیپل است ( از آبکی گرفته تا خون واضح متفاوت است) ولی ممکن است توده (های) کوچک و نسبتاَ سفت و بدون درد لمس شود. تشخیص و درمان آن از طریق بیوپسی باز صورت می‌‌گیرد.

بیماری ماندور، ترومبوفلیپت ورید توراکواپیگاستریک سطحی پستان در پی تروما ( از جمله ضربه یا جراحی) بوده و اهمیت آن شبیه بودن تابلوی بالینی آن با سرطان پستان است. بیماری معمولاَ حاد و به صورت یک توده ( طنابی شکل) سطحی دردناک همراه با التهاب، فرورفتگی و یا پوست پرتغالی شکل شدن پوست ناحیه مبتلا تظاهر می‌کند. تشخیص بیماری بالینی بوده ولی در صورت کوچکترین شک به سرطان بایستی سونوگرافی ( و یا ماموگرافی) و FNA بعمل آید. بیماری معمولاَ به طور خودبخودی ( با اقدامات محافظتی) ظرف 4 هفته بهبود می‌یابد.

در حدود 10% زنان در آمریکا در مرحله‌ای از زندگی خود دچار سرطان پستان می‌شوند و این سرطان بعد از سرطان ریه دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان است. در حدود 5% سرطانهای پستان ارثی و 80% تا 90% اسپورادیک هستند و اگرچه در سنین بالای 50 سالگی شایعتر است ولی در هر سنی ممکن است رخ دهد. در دهه اخیر با شروع تستهای بیماریابی امکان شناسایی سرطان پستان در مراحل بسیار اولیه فراهم شده و به همین میزان بقای عمر بیماران به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است. طبق آخرین توصیه‌های داده شده، برنامه بیماریابی با غربالگری و سرطان پستان عبارتند از: (1) شروع معاینه ماهانه پستانها توسط خود شخص از 20 سالگی به بعد؛ (2) معاینه پستانها توسط پزشک هر 3 سال در سنین 20 تا 30 سالگی و هر سال بعد از آن؛ (3) اولین ماموگرافی در 35 سالگی ( در صورت وجود رسیک فاکتور سرطان پستان) یا 40سالگی؛ (4) تکرار ماموگرافی هر 1 تا 2 سال در سنین 40 تا 40 سالگی و هر سال از50 سالگی به بعد.

شایعترین سرطان در زنان، سرطان پوست است ( در آمریکا و اروپا)