گفتیم که هزینه پوشاک بخش مهمی از هزینه‌های خانوار را شامل می‌شود و کاهش دادن آن می‌تواند در بهبود وضعیت اقتصادی خانواده موثر باشد. یکی از مهم‌ترین و موثرترین روش‌ها برای کاهش هزینه لباس افزایش عمر لباس‌ها و استفاده طولانی‌تر از آن‌ها است که این امر با نگهداری صحیح از لباس امکان پذیر است. در مقاله قبلی درباره روش‌های مراقبت صحیح از لباس گفتیم و چند مورد از این روش‌ها و اصول را بیان کردیم. در این مقاله نیز موارد دیگری را برای نگهداری صحیح از لباس و افزایش عمر و دوام آن‌ها بیان خواهیم کرد.

چرخه درست پوشیدن لباس

تئوری آخری به جای اولی در همه بخش‌ها از جمله مد و لباس هم صدق می‌کند. اما این تئوری به چه معناست؟ همه ما لباس‌هایی داریم که بیشتر به آن‌ها علاقه داریم مثلا یک تیشرت یا شلوار جین که به خوبی اندازه است و به ما می‌آید. اما پوشیدن مداوم و پشت سر هم یک لباس و شستن و اتو کردن و خشک کردن مکرر آن باعث می‌شود عمر آن کاهش یابد. اما تئوری آخری به جای اولی و رعایت صحیح چرخه پوشیدن لباس‌ها به عمر بیشتر ان‌ها کمک می‌کند یعنی لباسی را که آخرین بار پوشیده‌اید در انتهای چرخه لباس‌های خود قرار دهید تا پس از آن که یک بار همه لباس‌های خود را پوشیدید نوبت به آن برسد. چیدمان کمد لباس شما می‌تواند در رعایت این چرخه موثر و کمک کننده باشد مثلا هر لباسی را پس از استفاده در انتهای جارختی قرار دهید تا به ترتیب نوبت به آن برسد. این ترفند برای لباس کودکان نیز بسیار کمک کننده است و از پارگی و خراب شدن سریع لباس‌ها جلوگیری می‌کند.

یادگیری اصول نگهداری صحیح از لباس و انبار کردن آن

کمد لباس‌های شما چه کوچک باشد چه بزرگ، چیزی که مهم است روش تنظیم و چیدن لباس‌ها در کمد است که اهمیت دارد و نقش مهمی در نگهداری صحیح از لباس و طولانی شدن عمر آن دارد. چند نکته کلیدی برای نگهداری صحیح از لباس در کمد پیشنهاد می‌شود که به این شرح است:

  • ژاکت‌ها و بافتنی‌ها را تا کنید و در قفسه بگذارید. شاید در مورد بیشتر لباس‌ها قرار دادن آن در چوب لباسی انتخاب بهتری باشد اما ژاکت‌ها و بافتنی‌های سنگین با آویزان شدن دفرمه می‌شوند و بهترین راه نگهداری از آن‌ها تا کردن و قرار دادن آن به طور افقی در قفسه‌ها است.
  • دکمه‌ها و زیپ‌های لباس‌ها را ببندید. باز گذاشتن زیپ و دکمه لباس‌ها باعث خط و خش خوردن لباس‌های دیگر و همچنین دفرمه شدن خود لباس می‌شود و عمر آن‌ها را کاهش می‌دهد.
  • چوب رختی‌های باکیفیت بخرید. بیشتر ما از چوب رختی‌های رایگانی که از خشکشویی گرفته‌ایم استفاده می‌کنیم اما این چوب رختی‌های بی کیفیت و ارزان به لباس‌ها آسیب می‌رسانند. بهتر است یک بسته چوب رختی از جنس چوب باکیفیت تهیه کنید و جایگزین چوب رختی‌های پلاستیکی و سیمی کنید.
  • لباس‌ها را به هم نفشارید و فضای برای تهویه و تنفس لباس‌ها باقی بگذارید. حتی اگر کمدتان فضای کافی ندارد از روش‌های مختلفی برای افزایش فضای کمد استفاده کنید چون فشردن لباس‌ها باعث آسیب به آن‌ها می‌شود.
  • فضای کمد را خشک و خنک نگه دارید. گرما و رطوبت دشمن لباس‌های شماست و باعث پوسیدگی الیاف آن می‌شود.
اصول نگهداری صحیح از لباس

رنگ کردن لباس‌های رنگ و رو رفته

ییکی از مشکلات رایج در مورد لباس‌ها به خصوص لباس‌های تیره بور شدن و رنگ و رو رفتگی آن به مرور زمان است. شلوار جین مشکی شما ممکن است پس از چند بار شستن تقریبا به رنگ خاکستری درآید اما این به معنای پاایان عمر لباس نیست و شما می‌توانید لباس خود را مجددا رنگ کنید. برخی انواع رنگ‌های آماده (معمولا مشکی) برای رنگ کردن لباس وجود دارد که آن را به یک ظرف آب جوش اضافه می‌کنید و لباس را به مدت بیست تا سی دقیقه داخل آن می‌جوشانید و لباس به رنگ دلخواه درمی‌آید. اما اگر مطمئن نیستید که بتوانید این کار را به درستی انجام دهید می‌توانید به مغازه‌های رنگرزی در سطح شهر مراجعه کنید و لباس خود را به متخصص رنگرزی بسپارید تا آن را به صورت حرفه‌ای برای شما انجام دهد. طبیعی است که لباس‌های تک رنگ با درصد الیاف طبیعی بالا پاسخ بهتری به این روش می‌دهند.

پوشیدن لباس پس از آرایش صورت و مو

یکی از رایج‌ترین علل خراب شدن لباس‌های زنانه ایجاد لکه‌های مواد آرایشی روی آن است و این لکه‌ها آسیب شدیدی به لباس وارد می‌کنند. به همین دلیل است که به طور کلی لباس‌های زنانه کمتر از لباس‌های مردانه عمر می‌کنند. برای پیشگیری از این مشکل توصیه می‌شود قبل از پوشیدن لباس‌های محبوب خود کار آرایش صورت و مو را انجام دهید و پس از آن که آرایش خود را تثبیت کردید لباس خود را بپوشید. دئودورانت، ضد عرق، رنگ مو و اسپری مو نیز آسیب زیادی به الیاف لباس وارد می‌کنند و لازم است هنگام استفاده از این مواد و رنگ کردن موها در منزل و آرایش مو هم مراقب لباس‌های خود باشید.

استفاده صحیح از خشک کن لباس

ابزاری که بیش از هرچیز دیگری به لباس‌های شما آسیب می‌رساند خشک کن ماشین لباسشویی است. گرمایی که این وسیله روی لباس‌ها اعمال می‌کند تا آن را خشک کند باعث چروک شدن، آب رفتن، رنگ دادن و پرز دادن به لباس‌ها می‌شود. البته این وسیله ابزاری کاربردی و مفید در منزل است که کارها را سریع و آسان کرده است و برای پیشگیری از آسیب زیاد به لباس‌ها لازم است تنظیمات ان را تغییر دهید، مثلا دما را کاهش دهید و یا زمان را حدود ۱۵ دقیقه کم کنید تا لباس‌ها به طور کامل خشک نشوند و کمی مرطوب بمانند سپس آن‌ها را خارج از دستگاه پهن کنید تا خشک شوند یا این که بلافاصله اتو کنید تا تغییری در فرم لباس پدید نیاید.

منبع: مجله قرمز

این مقاله توسط تیم ترجمه مجله قرمز ترجمه شده است.