*التهاب مخلط دهان (stomatitis)

موارد متعددی می توانند باعث درد و التهاب در مخاط دهان شوند. مصرف غذا و نوشیدنی داغ، استعمال سیگار و پیپ و اشکالات ساختمانی دندان ها، برفک دهان که توسط عفونت با قارچ کاندیدا آلبیکانس ایجاد می شود و به خصوص در نوزادان شیوع دارد.

ابتلا به آبله مرغان، سرخک، عفونت با ویروس هرپس، مصرف طولانی آنتی بیوتیک ها، کمبود ویتامین B2، B3، B12، C بروز بیماری های خونی نظیر سرطان خون، کمبود سلول های خونی، و نوعی کم خونی که منشا آن کم کاری مغز استخوان است، گاهی باعث التهاب دهان و خونریزی از آن می شوند. آفت ها با درد و التهاب دهان، خود را نشان می دهند که معمولا ظرف چند روز برطرف می شوند. رعایت بهداشت دهان و دندان استفاده از دهان شویه های ضد عفونی کننده و برطرف کردن عامل زمینه ای مثل کمبود ویتامین ها از روش های درمانی محسوب می شوند.

*سرطان روده بزرگ (cloan cancer)

این سرطان در مردان، بعد از سرطان ریه و پروستات، مقام سوم و طبق بعضی امارها در زنان بعد از سرطان پستان، مقام دوم را از نظر شیوع به خود اختصاص داده است. عوامل مساعد کننده این نوع تومور بیماری های التهابی روده، مثل کولیت اولسراتیو رژیم غذایی حاوی فیبر کم و مساله وراثت می باشند. مهم ترین علامت آن تغییر در عادت اجابت مزاج است، کم خونی، ناراحتی در محوطه شکم و کاهش وزن از علائم دیگرند، مثل سرطان ها.

علت پیش آگهی نسبت به این بیماری بدون علامت، ماندن آن تا مراحل پیشرفته بیماری است. درمان نهایی عمل جراحی و برداشتن تومور است. می توان با آزمایش مدفوع (بیوپسی) مرتب در رکتوسیگموئید و سکوپی سالانه به خصوص در سنین بالا بیماری را به موقع کشف و جهت درمان به موقع آن اقدام نمود.