چای سیاه در واقع برگ های گیاهی به نام کاملیا سیننسیس است که طی مرحله ای به نام اکسیداسیون از سبز به رنگ قهوه ای مایل به سیاه در می آیند. اکسیداسیون یعنی قرار دادن برگ در معرض هوای پر از اکسیژن و رطوبت.

تولید کنندگان چای می توانند میزان اکسیداسیون را تعیین کنند. چای سیاه با درجه زیاد اکسیده می شود. چای سبز نیز محصول گیاه مشابه است با این تفاوت که مرحله اکسیداسیون را طی نمی کند.

چرا مردم به سمت چای سیاه می روند

بسیاری چای سیاه را به دلیل خاصیت ایجاد هوشیاری و انرژی در بدن مصرف می کنند. شواهد علمی ثابت می کند این چای از چنین خواصی برخوردار است زیرا مقدار زیادی کافئین در آن وجود دارد. در این چای همچنین مقدار کمی از ماده ای به نام تئوفیلین یافت می شود که هر دو ماده می توانند ضربان قلب را بالا برده و هوشیاری را افزایش دهند.

برخی از دانشمندان معتقدند وجود برخی آنتی اکسیدان ها در چای ، مانند پلی فنل و کاتچین ، می توانند در پیشگیری از سرطان موثر باشند. برای مثال یکی از تحقیقات نشان می دهد زنانی که به طور منظم چای سیاه می نوشند ، خطر ابتلای آنها به سرطان تخمدان بسیار کمتر از کسانی است که چای سیاه مصرف نمی کنند.

اما این ادعا نیاز به تحقیق بیشتر دارد . تا کنون علم ثابت کرده مصرف چای سیاه با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه ، معده و روده ارتباطی ندارد. آنتی اکسیدان موجود در چای سیاه احتمال تصلیب شریان ، یا رسوب گرفتگی شریان ها را بخصوص در زنان پایین می آورد و در نتیجه خطر سکته قلبی نیز کاهش می یابد. مصرف چای سیاه همچنین در کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر : دیابت ، کلسترول بالا ، سنگ کلیه و پارکینسون موثر است . البته ثابت شدن این تاثیرات نیز نیاز به بررسی های بیشتر دارد.

عصاره چای را می توانید در بازار تهیه کنید. این عصاره در قالب مکمل های ترکیب شده با ویتامین ها و مواد معدنی دیگر نیز یافت می شود. نوشیدن مقدار متعادلی از چای سیاه می تواند در بالا رفتن تدریجی فشار خون موثر باشد که این تاثیرات ، بلند مدت نخواهند بود و نوشیدن چای سیاه ارتباطی با بیماری فشار خون ندارد.

توسط همین افزایش فشار خون ،مکمل های حاوی چای می تواند متابولیزم بدن را افزایش دهند. برای کسانی که دچار سرگیجه و یا فشار خون پایین هستند، کمی افزایش در فشار خون می تواند مفید باشد. چای سیاه را می توان هم به صورت سرد و هم گرم نوشید.

خطرات مصرف چای سیاه

مصرف مقدار متعادلی از چای سیاه برای اکثر مردم مشکلی به وجود نمی آورد. اما مصرف بیش از حد آن ، بیشتر از چهار یا پنج فنجان در روز ، به دلیل عوارض جانبی کافئین ، می تواند موجب بروز مشکلاتی برای سلامتی شود. برخی از این اثرات جانبی عبارت اند از : اضطراب و اختلال در خواب ، تنفس سریع ، سردرد ، تکرر ادرار ، ضربان قلب نامنظم ، حالت تهوع ، عصبانیت ، زنگ زدن گوش و لرزش.

ترکیب چای سیاه با دیگر مواد حاوی کافئین ویا محصولاتی که افدرا نام دارند ، می تواند بسیار خطرناک باشد. برخی از مشکلاتی که این تر کیبات ممکن است به وجود آورند شامل : عصبانیت ، افزایش فشار خون ، تغییرات در ضربان قلب ، تشنج و بیهوشی می شود.

چای سیاه و یا مکمل های حاوی آن ممکن است با دیگر داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد. گاهی اوقات این دارو ها باعث می شوند کافئین برای مدت زمان بیشتری در بدن باقی بماند . در این باره حتما با دکتر خود مشورت کنید.

به طور کلی همیشه درباره هر گونه مکمل غذایی که مصرف می کنید ، طبیعی یا غیر طبیعی ، حتما با دکتر خود مشورت کنید.