مه شو: کتاب های زیادی نوشته شده مبنی بر اینکه تمرینات ورزشی با معده خالی،موجب کاهش وزن خواهد شد ودر مقابل کتبی که مخالف این ادعا هستند.بعضی افراد آن را یک بحث همیشگی و تمام نشدنی می دانند و برخی دیگر،این باور را منوط به شرایط خاص هر فرد می شمرند و البته تعدادی هم آن را امری کاملا شخصی تلقی می کنند!

در این مقاله ،به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

at

طی انجام تمرینات ورزشی،چه اتفاقی در بدن رخ می دهد؟

آیا تمرین با معده خالی، چربی بیشتری می سوزاند؟ قبل از اینکه این سوال را پاسخ دهیم، بگذارید بگوییم که طی انجام فعالیت ورزشی ،چه اتفاقی در بدن می افتد!

هنگام ورزش،عضلات را وادار به فعالیت می کنید.این عضلات به یک منبع دائمی انرژی نیاز دارند که بتواند انرژی آنها را تامین کند.این انرژی ،از آدنوزین تری فسفات (ATP) تامین می شود.منبع اصلی ATP گلوکز است که عمدتا از کربوهیدرات ها به دست می آید.در نبود منبع اولیه، ATP از پروتئین و چربی به دست می آید.اگر انرژی کافی نداشته باشید ،زود خسته می شوید

آیا تمرین با معده خالی ،حداکثر چربی را می سوزاند؟

حالا که می دانید هنگام ورزش کردن ،چه اتفاقی در بدن رخ می دهد ،احتمالا باید پاسخ این سوال را حدس زده باشید!

بله ،ورزش با معده خالی ،چربی بیشتری می سوزاند،و این ادعا ناشی از این است که طی انجام تمرینات ورزشی، ماهیچه ها به دنبال منبع ATP می گردند و زمانی که آن را پیدا نکنند،از پروتئین و چربی بدن ،به عنوان منبع ATP استفاده می کنند.بنابراین آنها را می سوزانند.

آیا تمرین با معده خالی ،خوب است یا بد؟

مشکل تمرین با معده خالی این است :پروتئینی که برای تولید ATP مورد استفاده قرار می گیرد ،از عضلات گرفته می شود که همین امر موجب از دست دادن حجم عضلات خواهد شد.در نبود کربوهیدرات ها ،شما نمی توانید مانع از اینکار شوید ، بنابراین قادر نخواهید بود بدن را وادار به سوختن چربی ها نمایید.

افرادی که با تمرکز بر حفظ و رشد عضلات ،اما با معده خالی ،ورزش می کنند ،با اینکار حجم عضلات خود را از دست می دهند.

ورزشکارانی که صبح ها با معده خالی ورزش می کنند ،بیشتر مستعد از دست دادن حجم عضلاتشان خواهند بود.این امر ناشی از این واقعیت است که هنگام صبح ،شرایط کاتابولیسم بدن ،بالاتر است.

فعالیت کاتابولیسم ،منجر به شکست مولکولهای پیچیده مثل پروتئین به مولکولهای ساده تر می شود که نهایتا موجب به هدر رفتن عضلات و به مخاطره انداختن سلامت بدن خواهد شد.

در نهایت چه باید کرد؟

اگر تمرکز اولیه شما ،بدون توجه به از دست دادن عضلات ،فقط بر کاهش وزن باشد،ورزش کردن با معده خالی زیاد بد نیست!اما چنانچه می خواهید همزمان با کاهش وزن ،حجم عضلاتتان را هم حفظ کنید ،متخصصان پیشنهاد می کنند که قبل از شروع تمرینات ورزشی ،تغذیه مختصری داشته باشید.فراموش نکنید که این مقدار نباید آن قدر زیاد باشد که شما را بی حال کند.

اگر می خواهید اساسی بدن خود را بسازید ،پس به طور کلی ،فکر ورزش کردن با معده خالی را از ذهن خود بیرون کنید.

در ضمن طی تحقیقات انجام شده ، افرادی که با معده خالی ورزش می کردند،از مشکل اسیدیته یا ترشی هم شکایت داشتند.

بنابراین ،کتاب هایی که به شما می گویند ورزش با معده خالی ،باعث کاهش وزن شما می شود،درست می گویند،اما اغلب این را نمی گویند که با اینکار، حجم عضلاتتان را هم از دست می دهید.

دریافت انرژی کافی و مداوم طی ورزش ،کاملا ضروری است.شما که نمی خواهید موقع ورزش کردناز حال بروید!می خواهید؟

از آنجاییکه کربوهیدرات ها ،مولکولهای ساده تری هستند ،در مقایسه با پروتئین و چربی ،ATP را نسبتا با سرعت بیشتری هم تولید می کنند.

بنابراین هشدارهای مذکور را جدی بگیرید و همیشه قبل از ورزش ،یک وعده بسیار سبک میل کنید تا علاوه بر لذت ورزش، سلامتی و زیبایی اندام خود را نیز حفظ کرده باشید.

سلامت باشید.