مسافرت برای اغلب مردم یک تنوع لذت بخش می باشد. خلاص شدن از زندگی یکنواخت قبلی و دیدن محل های تازه برای اکثر مردم نشاط آور می باشد. گاهی بیماران دیابتی به علت این که مسافرت ممکن است مشکلاتی در برنامه درمانی آنها ایجاد کند از مسافرت امتناع می کنند. با برنامه ریزی دقیق قبلی و مراعات پاره ای از مواظبت ها می توان دیابت را در مسافرت نیز بخوبی منزل درمان و کنترل نمود.

آماده شدن برای مسافرت

قبل از مسافرت مقصد و وسیله مسافرت و مدت اقامت خود را مشخص کرده و شرایط زیرین را مراعات کنید:

1- قبلا با انجام یک معاینه کامل از چگونگی کنترل بیماری مطلع باشید.

2- از پزشک معالج نامه ای که دلیل دیابت شما می باشد دریافت کنید. داشتن نامه در مواقع پرس و جو از نوع دارو و وسایلی که حمل می کنید بسیار مهم می باشد.

3- برای سرنگ و انواع انسولین های مصرفی خود از پزشک معالج خود نسخه ای دریافت کنید. چون اسم تجارتی مواد دارویی از کشوری به کشور دیگر ممکن است فرق کند حتما از پزشک خود بخواهید که اسامی ژنریک آنها را نیز بنویسد. تمام آنچه را که لازم دارید با خود بردارید. اما داشتن یک نسخه حداقل برای مواردی که وسایل شما اشتباها جابجا شود، ضروری است.

4- اگر مسافرت شما در مقاطع زمانی مختلف انجام می گیرد، در مورد برنامه غذایی و ساعات تزریق انسولین با پزشک یا پرستار راهنما تماس بگیرید.

5- نام و آدرس پزشکانی را که ضمن مسافرت می توانید به آنها مراجعه نمایید از پزشک معالجتان بگیرید. اگر پزشک در این مورد اطلاعی ندارد از جامع دیابت شهر خود کمک بگیرید. جامعه شما را به جامعه دیابت مقصد مسافرت معرفی می کند و آنجا پزشک مورد نیاز شما معرفی خواهد شد. اگر به کشورهای خارجی مسافرت می کنید لیست سازمان های بین المللی دیابت و آدرس آنها را با خود داشته باشید. در اغلب کشورها سازمان یا جامعه دیابتیک وجود دارد و آنها در موارد ضروری و اورژانس شما را به پزشک یا مراکز پزشکی ذی ربط معرفی می کنند. کارت بیمه سلامتی خود را با خود داشته باشید.

6- واکسیناسیون های لازم را 1 ماه قبل از مسافرت انجام دهید بدین ترتیب اگر با پیدایش واکنش ثانوی به واکسیناسیون کنترل دیابت مختل گردد وقت کافی برای جبران یا کنترل آن خواهید داشت.

7- اگر مسافرت هوایی دارید قبلا در مورد بیماری خود و نیازها و برنامه غذایی خودتان با آژانس هوایی تماس گرفته و آنها را مطلع کنید. زیرا ممکن است نسبت به بیماری شما غذای بخصوصی سفارش دهند، اگر این طور نیست، می توانید غذاهای مورد نیاز خود را برای اوقات پرواز با خود بردارید.