ممکن است خانم های مبتلا به سندروم پیش از عادت ماهانه به دو یا سه برابر مورد نیازف احتیاج به پتاسیم داشته باشند. مقدار اضافی پتاسیم نمی تواند برای افراد سالم تولید مشکل نماید. زیرا معمولاً مقدار زائد ان بدون آن که اثر زیانباری داشته باشد، دفع می شود. در صورتی که شما به ناراحتی کلیوی یا قلبی مبتلا می باشید، نباید بدون مشورت با پزشک خود پتاسیم مصرف نمایید.

زیرا در صورتی که پتاسیم بدن بالا باشد. بیماری مبتلا به ناراحتی کلیوی یا قلبی، به تپش قلب نامنظم و حتماً به مرگ ناشی از نارسایی قلبی دچار خواهد شد. پتاسیم هم چنین جهاز هاضمه را تحریک کرده و در پاره ای موارد موجب زخم معده، جراحات و خونریزی آن خواهد شد. پتاسیم با بالا رفتن سن کاهش می یابد و باعث بروز بیماری هایی نظیر اختلال در دستگاه گردش خون، سستی و ضعف می شود که اغلب سالمندان به آن مبتلا هستند. بهتر است مجموع پتاسیمی را که روزانه از مواد غذایی و مکمل ها دریافت می کنید در حد 3500 میلی گرم حفظ نمایید.

علائم کمبود پتاسیم : خشکی بیش از حد پوست، تب و لرز، اختلال شناختی، یبوست، افسردگی، اسهال، ورم، اضطراب، تشنگی سیری ناپذیر (عطش)، نامنظم شدن ضربان قلب، عدم تحمل گلوکز، اختلال در رشد، بالا رفتن میزان کلسترول، بی خوابی، پایین آمدن فشارخون، خستگی و ضعف عضلانی، تهوع و استفراغ، سردردهای دوره ای، وجود پروتئین در ادرار، ناراحتی تنفسی و احتباس نمک.

چند نکته :

1- تنباکو و کافئین، میزان جذب پتاسیم را کاهش می دهد. 2- وجود پتاسیم برای ترشح هورمونی لازم است. ترشح هورمون های فشار باعث کاهش نسبت پتاسیم به سدیم در درون و خارج سلول ها می شود. در نتیجه، فشار های روحی نیاز بدن را به پتاسیم افزایش می دهد. 3- رژیم غذایی غنی از پتاسیم احتمال سکته را کاهش می دهد. 4- بدون پتاسیم «گلوکز» قادر به تبدیل به انرژی یا تبدیل به نشاسته بدن یعنی «گلیکوژن» و ذخیره سازی آن برای تبدیل بعدی به انرژی نیست. 5- کمبود پتاسیم بر اثر غذایی نمکدار و کنسروهای نامناسب، خوراک بسیار قند، حالت فشار و استرس پدید می آید.