امروزه برخی از کتاب های مرتبط با لاغری به دلیل نوشتن جزئیات یک رژیم غذایی بر اساس گروه خونی و مناسب خصوصیات هر فرد بسیار محبوب شده اند . قطعا شما هم بارها درباره ی این رژیم ها شنیده و از خود پرسیده اید آیا فایده ای هم دارند ؟ حتی اگر برخی از رژیم های غذایی شخصی ، مثل آنهایی که برای کنترل آلرژی های غذایی و یا فشار خون بالا رعایت می شوند ، نتیجه بخش باشند ، هنوز دلیل قانع کننده ای برای پشتیبانی از رژیم بر اساس گروه خونی وجود ندارد .

اما به طور کلی رژیم غذایی بر اساس گروه خونی چه ویژگی هایی دارد ؟

رژیم غذایی گروه خونی رژیمی است که برای سلامت و تغذیه بر اساس ویژگی های ژنتیکی توصیه هایی ارائه می دهد . طرفداران این دسته از رژیم های غذایی معتقدند گروه خونی فاکتوری تاثیر گذار و مهم برای تشخیص واکنش بدن به مواد غذایی مختلف، عادات و استرسور ها می باشد .

در این رژیم فرضیه بر آن است که افراد با گروه خونی مختلف باید استفاده از مواد غذایی و سبک زندگی را طوری تدوین نمایند که منطبق با نوع ژنتیک آنها باشد . به دلیل تفاوت در بافت شیمیایی افراد ، گروه خونی را به عنوان معیاری برای انتخاب نوع غذا و یا بهترین راهکار ها برای هضم موثر تر غذا ، در نظر می گیرند. برای مثال کدام گروه نیاز به پروتئین حیوانی و کدام یک به پروتئین گیاهی نیاز دارد .

گروه های خونی مختلف

بر اساس نظریه ی خالقان این نوع از رژیم غذایی ، میزان آسیب پذیری افراد در برابر بیماری های مختلف مستقیما با گروه خونی آنها ارتباط دارد . زیرا گروه خونی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و تمام مردم به یک پایه از مواد مغذی و حتی سبک زندگی نیاز ندارند .

چهار گروه خونی وجود دارد : A، B، AB و O .

O فراوان ترین گروه خونی است . حدود 44 درصد افراد در این دسته قرار می گیرند . گروه خونی حدود 42 درصد مردم A است . حدود 10 درصد گروه خونی B دارند . AB نیز کمترین فراوانی ، حدود 4 درصد ، را در میان مردم دارد.

گروه خونی را از طریق آنتی ژنهای تولید شده توسط سیستم دفاعی که روی سطح گلبول های قرمز ظاهر می شوند ، تشخیص می دهند . اگر آنتی ژن A داشته باشید ، گروه خونی شما A است . می توانید گروه خونی را در خانه وهمچنین با آزمایش خون در آزمایشگاه مشخص کنید . البته گاهی بعد از آزمایش و تشخیص نوع گروه خونی ، برخی از ما فکر می کنیم دانستن آن چندان هم مهم نبوده است . ( البته دانستن گروه خونی در دوران بارداری و یا برای انتقال خون ضروری می باشد )