آن چه که باید انجام دهید و آن چه که نباید انجام دهید

هیچ گاه تمرینات خود را با حداکثر شدت و توان آغاز نکنید. هر چند تمرینات غیرهوازی تناسب اندام مشخصاً موثرترین نوع تمرینات هستند اما خطرناک ترین نیز هستند. کسانی که دارای عارضه ی قلبی و یا هر مشکل پزشکی هستند باید قبل از انجام تمرینات غیرهوازی با پزشک مشورت کنند. حتی ورزشکاران جوان هم باید با دقت و به تدریج وارد ورزش های سرعتی شوند. حداقل هشت هفته طول می کشد تا تارهای عظلانی تند انقباض آمده شوند. هدف این است که هرحرکت سرعتی را آن قدر تند و سریع انجام دهید تا از نفس بیفتید. اگر بیش تر از 30 ثانیه طول می کشد تا از نفس بیفتید شما باید راهی پیدا کنید تا شدت تمرینات را بالا ببرید.

احتمالا انجام حرکات اینتروال و تمرین های چرخشی بخشی از برنامه ی ورزشی شما محسوب می شود، اما کارهایی که پس از ورزش انجام می دهید بر روی پاسخ بدنتان نسبت به این ورزش ها موثر است. غذاهایی که می خوریم و کارهایی که پس از ورزش کردن انجام می دهیم همه برای ریکاوری و حتی رشد بدن اهمیت دارد. به همین دلیل است که باید از انجام برخی از کارها پس از ورزش اجتناب کرد. در اینجا فهرستی از کارهایی که نباید پس از ورزش کردن انجام داد تهیه شده است.

۱- عدم آب رسانی کافی به بدن

وقتی مشغول وزنه برداری و حرکات لانج هستید به طور طبیعی نوشیدن آب را فراموش می کنید. اما این کار برای بدن بسیار مضر است. مصرف مایعات برای افراد ورزشکار بسیار ضرورت دارد، چرا که آب از دست رفته ی بدن به علت تعریق را به آنها باز می گرداند. پس از انجام تمرین های ورزشی نیاز به بازگرداندن گلیکوژن و جا به جایی الکترولیت دارید که بدون آب ممکن نیست.

۲- مصرف غذاهای چرب

چربی ها، روند گوارش بدن را به تاخیر می اندازند، بنابراین پس از ورزش کردن باید از مصرف آنها بپرهیزید. غذاهای مغذی که وارد خون می شوند و به سرعت به سلول ها می رسند، بهترین گزینه ها هستند. اگر می خواهید پس از ورزش غذا مصرف کنید، بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از وعده ی غذایی شما بگذرد، سپس از یک کربوهیدرات با کیفیت یا پروتئین برای سوخت رسانی به ماهیچه های خود استفاده کنید.

۳- فراموش کردن حرکات کششی

گاهی اوقات برای رسیدن به یک جلسه مجبور به دویدن سریع هستید، اما اگر ماهیچه های شما منقبض شوند انجام حرکات کششی حتی برای ۱۰ ثانیه می تواند کمک شایانی به شما بکند. عدم کشش پس از ورزش کردن موجب محدودیت در دامنه ی حرکاتتان شده و شما را در معرض جراحت قرار خواهد داد.