mahsho e6مه شو: پوست ما به طور مداوم خود را بازسازی می کند. در واقع، سلول های جدید پوست رشد کرده و جایگزین سلول های پیر و مرده ای می شوند که در حال جدا شدن از پوست و ریزش هستند.هر دقیقه از روز، بین 30000 تا 40000 سلول مرده از پوست جدا می شود و می ریزد.

عواملی مانند پیری پوست و پوست خشک، به این معنا هستند که سلول های مرده پوست به راحتی از پوست جدا نشده و نمی ریزند. هنگامی که اینگونه سلول ها به وجود می آیند، ظاهری زبر و خشن به پوست می دهند. از طرف دیگر، این سلول ها به بسته شدن منافذ پوست کمک می کنند که این عمل نیز منجر به ایجاد آکنه در بزرگسالان می گردد.

با انجام لایه برداری درست و منظم می توانید سلول های مرده پوست را از روی پوست خود پاک نمایید تا پوستی جوان و با نشاط داشته باشید. جدا از لایه برداری سنتی، دو نوع لایه برداری دیگر نیز وجود دارند: لایه برداری مکانیکی و لایه برداری شیمیایی. البته هر دو نوع لایه برداری دارای مزایا و معایب خود نیز هستند. البته به روش های سنتی و با کمک گیاهان مختلف نیز می توانید به راحتی و بدون آسیب کمتری به پوست، پوستتان را لایه برداری نمایید.

در این سایت، مقالات متعددی در مورد نحوه لایه برداری صحیح وجود دارد. با مراجعه به بخش مراقبت های پوست و طب سنتی می توانید اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب نمایید.

لایه برداری مکانیکی:

در هنگام استفاده از لایه بردارهای مکانیکی، به معنای واقعی کلمه، لایه خارجی پوست خود را سنباده می کنید. برخی از لایه بردارها حاوی ذرات واقعا زبر و ناهمواری هستند. بهتر است با توصیه متخصص پوست خود یک لایه بردار مناسب انتخاب و خریداری نمایید.

توسط لایه برداری مکانیکی، پوست با استفاده از مواد ساینده ملایم کم کم ساییده می شود و سلول های مرده حذف می گردند. اینگونه لایه بردارهای مکانیکی معمولا به شکل اسکراب صورت، کرم های پاک کننده که دارای ذرات ریز و زبری می باشند، در دسترس هستند. با استفاده از اینگونه لایه بردارها، همان طور که به آرامی سطح پوست و صورت خود را ماساژ می دهید، سلول های پیر و مرده پوست کم کم نرم و پوسته پوسته شده و می ریزند.

لایه بردارهای مکانیکی در داروخانه ها یافت می شوند. آنها برای افرادی که پوستی چرب و پر از آکنه دارند، بسیار مفید می باشند زیرا هم سلول های مرده پوست آنها را از بین می برد و هم منافذ بسته پوست را باز می کند. البته دقت نمایید که لایه بردار را بیش از حد بر پوست خود نمالید زیرا این کار باعث تحریک بیشتر پوست می گردد.

به یاد داشته باشید که هنگام استفاده از لایه بردارها بسیار ملایم و با حرکات دورانی آنها را مورد استفاده قرار دهید تا به پوستتان آسیب نرسانید. کسانی که پوست بسیار حساسی دارند بهتر است برای جلوگیری از هرگونه تحریک پوست خود، از لایه بردارها استفاده نکنند.

در لایه بردارهای مکانیکی مواد ساینده ای وجود دارد که مانند سنباده بر سطح پوست کشیده می شوند و سلول های مرده را از روی سطح آن برمی دارند. گاهی در روش های لایه برداری مکانیکی از فیبرها و پارچه های ضخیم، پوست بادام یا زردآلو، اسفنج، برس و بخش های خشک و فیبری گیاهان نیز استفاده می شود.

کیسه کشیدن در حمام های سنتی نیز نوع دیگری از لایه برداری مکانیکی محسوب می گردد. زمانی که از سفید آب و کیسه استفاده می کنید، پوست خود را می توانید به خوبی لایه برداری نمایید. سنگ پا نیز مثالی دیگر از لایه برداری مکانیکی است که به کمک آن می توانید پوست زبر پاشنه پای خود را بهبود بخشید.

روش میکرودرم ابریژن، یکی دیگر از لایه بردارهای مکانیکی به شمار می رود که به نوبه خود می تواند پوست شما را به طور قابل توجهی روشن کرده و تا حد زیادی موجب بهبود جای جوش و لک و سایر مشکلات پوستی مانند اینها گردد. البته این روش باید توسط متخصص پوست انجام گیرد. متخصص پوست با توجه به نوع پوست، با نوعی کریستال های بسیار ظریف پوست شما را لایه برداری می کند. این روش نسبتا بدون درد است و می تواند پوست شما را به خوبی شاداب و با طراوت سازد.

Beautiful woman with purifying facial mask keeping her palms by her faceلایه برداری شیمیایی:

سلول های مرده پوست برای جدا شدن از پوست، اغلب نیاز به کمی کمک دارند. پوست را می توان توسط موادی مانند آلفا هیدروکسی اسید یا بتا هیدروکسی اسید، لایه برداری کرد که در نتیجه این لایه برداری، پوست شما احساس تازگی و نشاط خواهد کرد و نرم و صاف خواهد شد

لایه بردارهای شیمیایی با کمک اسید ملایمی، هرگونه پیوند سلول های مرده پوست به لایه خارجی آن را حل می کنند و در نتیجه، باعث جدا شدن و ریختن آن سلول های پیر و مرده پوست از سطح خارجی آن می گردند.

دو نوع لایه بردار شیمیایی وجود دارد: گروهی از آنها شامل بتا هیدروکسی اسید می باشند و دسته دیگر دارای آلفا هیدروکسی اسید هستند.آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید در محصولات مراقبت از پوست وجود دارند و نسبت به لایه برداری مکانیکی بر روی پوست ملایم تر بوده و زبری کمتری دارند. از دیگر فواید آنها می توان به تازه و با نشاط ساختن پوست، از بین بردن چین و چروک های کم عمق و کوچک و بهبود خشکی پوست و یا آفتاب سوختگی ها اشاره کرد.

آلفاهیدروکسی اسیدها

آلفا هیدروکسی اسید، بهترین لایه بردار برای افرادی با پوست خشک و ضخیم است. این اسید ها از میوه های مختلفی مانند انگور، انواع مرکبات و سیب به دست می آیند. انواع مختلف آن شامل گلیکولیک اسید ، لاکتیک اسید، مالیک اسید، هیدروکسی کاپریلیک اسید، آلفاهیدروکسی اکتانوئیک اسید، اسید سه میوه یا عصاره نیشکر است. دقت کنید برای جلوگیری از هرگونه التهاب پوست و حساسیت های آن در مقابل اشعه فرابنفش، به روش صحیح استفاده هر یک از آنها توجه کرده و مطابق نظر متخصص پوست عمل نمایید زیرا هر یک از این لایه بردارها به منظور پیشگیری از ایجاد هرگونه عارضه ای دارای دستورالعمل های خاص خود می باشد.

آلفا هیدروکسی اسیدها به ویژه گلیکولیک اسید با غلظت 20 تا 30 درصد یا بیشتر در لایه برداری شیمیایی استفاده می شوند. شما می توانید غلظت های کم (معمولا کمتر از 10 درصد ) آلفاهیدروکسی اسیدها را در منزل مورد استفاده قرار دهید اما به یاد داشته باشید که غلظت های بیشتر آن را باید با توجه به نظر متخصص پوست به کار برید.

بتاهیدروکسی اسیدها

بهترین بتا هیدروکسی اسید شناخته شده، سالیسیلیک اسید است. سالیسیلیک اسید از خانواده آسپیرین به شمار می آید. در واقع، بتا هیدروکسی اسیدها نوع دیگری از لایه بردارها هستند که پوست را صاف می کنند ولی عوارض جانبی آلفا هیدروکسی اسیدها مانند تحریکات پوستی را ندارند. سالیسیلیک اسید نسبت به آلفاهیدروکسی اسیدها، برای لایه برداری نواحی چرب پوست ارجحیت دارد و به همین دلیل برای کسانی که پوستی چرب داشته و یا دچار آکنه دوران بلوغ می باشند، مفید است.

نکته:

1- لایه بردارهای قوی می توانند باعث تحریکات بیشتر پوست گردند بنابراین، در هنگام استفاده از آنها دقت لازم را داشته باشید.

2- پس از هر بار لایه برداری حتی زمانی که یکبار در هفته پوست خود را لایه برداری می نمایید، پوستتان در مقابل آفتاب حساس خواهد شد. بنابراین، بهتر است تا مدتی پس ار انجام لایه برداری در مقابل آفتاب قرار نگیرید و قبل از خارج شدن از منزل ، همیشه حتما کرم ضد آفتاب مصرف نمایید.

3- هر روز پوست خود را لایه برداری نکنید. پس از هر بار لایه برداری، پوست نیاز به بازسازی خارجی ترین لایه خود دارد.

4- افرادی با پوست خشک هفته ای 1 تا 2 بار پوست خود را لایه برداری نمایند.

5- افرادی با پوست چرب می تواند 2 تا 4 بار در هفته پوستشان را لایه برداری کنند. البته به خاطر داشته باشید که پشت سر هم پوستتان را لایه برداری نکنید زیرا با این کار پوستتان بیشتر تحریک می شود.

6- پس از هر بار لایه برداری، پوست خود را با مرطوب کننده مناسب کاملا مرطوب سازید تا پوستتان را از هرگونه خشکی دور کرده و آن را تسکین دهید.