در دوران بارداری، بدن دچار تغییرات خاصی می شود. مقدار خون بدن زنان باردار حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا می کند که این تغییر موجب می شود مقدار آهن و ویتامین های لازم برای ساختن هموگلوبین افزایش یابد.

در بسیاری از خانم های باردار، در سه ماههای دوم و سوم حاملگی کمبود ذخایر آهن وجود دارد و چنان چه این کمبود برطرف نشود، کم خونی بروز می کند.

کم خونی خفیف در دوران بارداری طبیعی است و در اثر افزایش حجم خون ایجاد می شود ولی در صورت ایجاد کمخونی شدیدتر، احتمالی ابتلای کمخونی نوزاد در دوران شیرخوارگی وجود خواهد داشت. علاوه بر این چنان چه مادر در سه ماههای اولی و دوم بارداری مبتلا به کمخونی چشمگیر باشد، احتمالی به دنیا آمدن نوزاد زودرس یا نوزاد دارای وزن کم در هنگام تولد افزایش مییابد.

نکته: کم خونی مادر در دوران بارداری، خطر از دست دادن خون در هنگام وضع حمل را افزایش میدهد و مبارزه ی بدن مادر با عفونتها را دشوارتر میکند.

در چه مواردی خطر بروز کم خونی در دوران حاملگی بیشتر است؟

در صورتی که دوبار حاملگی نزدیک به هم روی داده باشد.

در حاملگی های دوقلویی

در صورت وجود استفراغ شدید حاملگی ه در صورت عدم مصرف مقدار کافی آهن

در مواردی که خونریزی قاعدگی در دوران قبل از حاملگی شدید است.

علایم کم خونی در بارداری چیست؟

بسیاری از علایم کم خونی در دوران بارداری، شبیه علایم بارداری بدون وجود کم خونی هستند. این علایم عبارتند از: احساسی خستگی یا ضعف، رنگ پریدگی پیشرونده پوست، افزایش ضربان قلب، تنگی نفسی، اشکال در تمرکز.

برای تشخیص کمخونی در دوران بارداری از آزمایش تعیین درصد گلبول های قرمز پلاسما و مقدار هموگلوبین خون استفاده می شود.

آیا می توان از بروز کم خونی ناشی از حاملگی پیشگیری کرد؟

تغذیه مناسب بهترین راه برای پیشگیری از کم خونی در دوران بارداری است. خوردن غذاهای حاوی آهن زیاد (مثل سبزیجات دارای برگ سبز، گوشت قرمز، غلات، تخم مرغ و بادام زمینی) میتواند ذخیره ی آهن بدن را به حدی برساند که عملکردهای بدن به درستی انجام شود. پزشکان متخصصی زنان معمولاً ویتامینهای حاوی آهن و اسید فولیک کافی را برای زنان حامله تجویز می کنند.

نکته: مصرف روزانه حداقل 27 میلی گرم آهن در دوران بارداری ضروری است.

زنان باردار باید از اولین بار مراجعه به پزشک در دوران حاملگی، دربارهای احتمالی ابتلای خود به کمخونی سوالی کنند.

ممکن است انجام آزمایشی خون در هفته ۴ تا ۶ پس از زایمان نیز ضرورت داشته باشد. چنان چه ضرورت داشته باشد، پزشک متخصصی زنان، بیمار را برای درمانی کم خونی، در دوران بارداری یا پس از زایمان به پزشک متخصصی بیماری های خون معرفی خواهد کرد.